
Compositie is de sleutel tot verbluffende foto’s. Als je geen geweldige composities in je foto hebt, dan heb je niets. Het vinden van composities in de natuur is gemakkelijk, maar je hebt visie nodig om het te zien. Gelukkig zijn er enkele compositieregels die je kunt gebruiken om op geweldige foto’s te jagen. Als je deze compositieregels eenmaal uit je hoofd kent, zullen ze je zeker helpen om jezelf te onderscheiden van de massa. Laten we beginnen!
De regel van derde
Het is een van de meest populaire en gemakkelijk te volgen compositieregels. In deze regel verdeel je het body in een raster van 3 x 3, zodat je in totaal 9 frames hebt om mee te werken. Met het raster kun je ervoor kiezen om het meest interessante aspect in een van de lijsten te plaatsen waar je denkt dat het het beste previous.
Het algemene idee achter de regel van derden is dat je de hoofdpersoon van de foto niet in het midden van het body wilt plaatsen. Met behulp van het raster kun je de held of het hoofdonderwerp van de afbeelding op de linker of rechter derde lijn plaatsen. De meest interessante punten in de Regel van Derde zijn ook de snijpunten van de lijnen.

Bekijk de foto hierboven waar het huis op het rechter derde deel van het body is geplaatst. Deze regel is gemakkelijk te begrijpen en wordt vaak aanbevolen aan nieuwe fotografen en later kun je meer geavanceerde compositieregels proberen.
Leidende lijnen
Na de regel van derden hebben we leidende lijnen. Hoofdlijnen zijn elementen in de echte wereld en je moet leren hoe je ze kunt vinden. Deze elementen wijzen naar het hoofdonderwerp van de afbeelding of de achtergrond. Soms zijn ze gemakkelijk te vinden en soms kun je ze doorzoeken door te kijken naar de plaats die je probeert huge te leggen. Er zullen gebogen lijnen zijn, soms zijn ze duidelijk en ze kunnen ook subtiel zijn.
Het doel van de leidende lijnen is om de aandacht te vestigen op het belangrijkste aspect in de foto. In de onderstaande afbeelding kun je alles zien, van de berg tot de weg, ze wijzen allemaal naar het hoofdonderwerp, de growth. Bergen leiden je horizontaal naar de growth terwijl het hek en de weg verticaal je ogen naar de growth leiden. Deze zijn mogelijk niet zichtbaar als de regel van de derde, dit is iets dat u met uw visie moet doen.
Onthoud dat ze moeilijk te vinden zijn in een natuurlijke omgeving en dat er meerdere leidende lijnen kunnen zijn die u naar meerdere delen van de afbeelding leiden, zoals de onderstaande foto van de duinen. Wees creatief met je visie en gefocust terwijl je op zoek bent naar een geweldige foto.
Gulden Snede Regel
Dit is een oude regel die is gebruikt bij beeldhouwen, schilderen, tekenen en zelfs in fotografie afkomstig uit Griekenland. Naar mijn mening is het een geavanceerde versie van de Rule of Third, het enige verschil wordt aangegeven door een spiraal.
De regel is zeer effectief als het gaat om het verbinden van het onderwerp van een foto met zijn omgeving. De spiraal in deze regel dient als ankerpunt en waar de spiraal kleiner wordt, is dat het belangrijkste brandpunt van een foto.
Als u de onderstaande afbeelding ziet, kunt u zien dat het onderwerp verbinding maakt met de omgeving. Het ankeroog vestigt je aandacht op het hoofdonderwerp terwijl je je ogen van het onderwerp af beweegt en je wordt geleid door de spiraal rond het beeld.
Deze regel is leuk om te gebruiken en zelfs als uw afbeelding deze regel niet rechtstreeks gebruikt, kunt u Lightroom gebruiken om de afbeelding bij te snijden en beter te laten werken. Open gewoon de Lightroom, selecteer het gereedschap Bijsnijden en blader door de bijsnijdmodus door op (O) te drukken totdat u de bijsnijdmodus voor de Gulden Snede-regel ziet.
Evenwicht & Symmetrie
Evenwicht en Symmetrie zijn moeilijk te vinden in de natuur. Deze regel omvat het toevoegen van een gelijke hoeveelheid visueel gewicht aan een foto. Ja, dat betekent dat elk aspect in je foto een gelijke balans moet bieden van hyperlinks naar rechts of van boven naar beneden.
Dit ziet er veelbelovend uit, aangezien de balans en symmetrie aangenaam zijn voor het menselijk oog, maar ze zijn niet gemakkelijk te vinden. Om het u gemakkelijker te maken, kunt u denken aan het spiegelen van een afbeelding van hyperlinks naar rechts. Deze regel is finest geschikt wanneer u grote onderwerpen heeft, zoals gebouwen en monumenten die aan beide kanten symmetrie hebben.
Bekijk de afbeelding hierboven van de Eiffeltoren. Geplaatst in het midden, is de symmetrie gelijk van hyperlinks naar rechts en de toren heeft ook de leiding over de foto. U hoeft niet elke keer heen en weer te balanceren, gebruik het gewoon wanneer u het kunt vinden, maar negeer dit principe niet wanneer u in het veld bent.
Inlijsten
Inlijsten is eenvoudig en zoals de naam al doet vermoeden, draait het allemaal om het hoofdonderwerp tussen iets anders inkaderen. Het kadreren van een onderwerp kan van hyperlinks naar rechts, van boven naar beneden of rondom het hoofdonderwerp plaatsvinden.
De kadrering trekt de ogen van de kijker rechtstreeks naar het hoofdonderwerp, meestal in het midden van het kader. Klassieke voorbeelden van kadreren zijn fotograferen door een raam of deur. Je kunt frames vinden in stedelijke gebieden, maar het is een beetje moeilijk bij landschapsfotografie.
In landschap kun je op zoek gaan naar grotten, natuurlijk gevormde vormen die als kaders kunnen worden gebruikt. Een tip is om een groothoeklens te gebruiken en je digicam in een kleine structuur te plaatsen. Een foto maken van een kleine structuur is effectief bij het vertellen van verhalen en is een betere manier om een onderwerp in beeld te brengen.
Dat was het voor het artikel. Ik hoop dat je iets hebt geleerd over de compositieregels. Zorg ervoor dat je ze uit je hoofd leert en ik zou (soms) aanraden om ze te misbruiken. Ja, het klinkt nogal verwarrend, maar houd ze soms gewoon opzij om huge te leggen wat je echt in het body wilt vastleggen.