Plaatje gekocht ter … www.depositphotos.com
Watten is eentje giclée? Werkelijk betekent ie woord, dat is herkomstig van ie Frans, “uitspuiten, uitspuiten of uitspuiten” (Wikipedia). Ie verwijst zoals eentje high-end inkjetprint diegene indien werk wordt tweedehands (misschien zoals hierboven afgedrukt).
Te den jaren tachtig, waarna ik grafisch uitvinder wasgoed, wasgoed inkjet eentje intact nieuwe technologie. Te positie daarvan werden prepress-proeven ter analoge kleur (Matchprints, Color Keys plusteken Cromalins) vervaardigd van gemengde kleurenpoeders of overlays op eentje onderstel diegene afweek van den uiteindelijk geselecteerde commercieel drukwerk papier.
Zo laat ter den jaren ’80, waarna ik begon te oplezen overheen IRIS-proeven, plusteken zij zag waarna onze verkoopvertegenwoordigers van drukwerk prepress-proeven afleverden, wasgoed ik onder den indruk.
Plusteken dat gold zowel voordat eentje heleboel andere mensen, waaronder beeldende kunstenaars. Staart jaren ’80 had den kunstenaarsgemeenschap eentje wijze nodig wegens originele kunstwerken voordat den verkoper te reproduceren. Eentje vitaal uniek tableau van $ 4.000,00 schenkkan bijvoorbeeld ter eentje serie wordt gereproduceerd (eentje beperkte oplage van reproducties van hoge kwaliteit) voordat misschien eentje derde van den prijs van ie origineel.
Er is immermeer eentje markt geweest voordat prints. Ik heb zelf veel litho’s (werkelijke kunstafdrukken zonder halftoonpunten maar vervaardigd op eentje wijze diegene vergelijkbaar is met offsetlithografie), evenals zeefdrukken (zeefdrukstukken vervaardigd met meerdere gaasschermen diegene elk eentje enkele kleur op eentje basispapiersubstraat overbrieven).
Ie IRIS-fenomeen
Voorafgaand aan den inkjettechnologie van printers indien den IRIS, waren dit den opties voordat eentje kunstenaar diegene meerdere exemplaren voordat den verkoper wilde produceren van eentje “matrix” (veelal maar noch immermeer eentje soort drukplaat): litho’s, gravures, etsen , plusteken aangepaste zeefdruk. Dus den IRIS opende eentje veel opties.
Kunstenaars plusteken galerieën probeerden den twee belangrijkste problemen op te lossen met ie IRIS-inkjetproces van Scitex (dat uiteindelijk voort KODAK worden gekocht). Ie veranderingsproces, waarbij ie commerciële afdruksubstraat rond eentje metalen vat worden gewikkeld plusteken vervolgens gekleurde inkt op ie papier worden gespoten, moest wordt aankunnen voordat dikkere media (zoals canvas). Plusteken waarna moest ie via ie inkjetproces geproduceerde beeld (dat na verloop van tijdstip vervaagde) stabieler wordt vervaardigd.
Namelijk, waarna ik IRIS-bewijzen kreeg van mijn commercieel drukwerk toeleveringsbedrijf ter den late jaren 1980 plusteken vroege jaren 1990, alles watten ik (televisiekanaal indien andere ontwerpers) nodig had, wasgoed ie natellen van kritische drukkleuren ter eentje ononderbroken toon (ter tegenstelling totdat halftoon) drukproef. Den proefdruk zelf deed er noch meer toe nadat den opdracht wasgoed afgedrukt plusteken afgeleverd.
Maar den IRIS wasgoed veelbelovend, ondanks ie prijskaartje van meer dan $ 100.000,00, plusteken kunstenaars hadden eentje nieuwe technologie wegens samen met zeefdrukken plusteken etsen te usances voordat eentje beperkte reeks verkoopbare kunstafdrukken.
Den overstap zoals grootformaat inkjet
Uiteindelijk wasgoed ie noch meer nodig wegens onzelfstandig te zijn van den enkele IRIS-technologie. Overheen ie generaal wasgoed den inkjettechnologie verbeterd plusteken bedrijven indien HP, Canon plusteken Epson boden grootformaat inkjetapparatuur aan voordat eentje lagere prijs dan den IRIS. Apparatuur diegene kleurstoffen of lichtbestendige archiefinkten op pigmentbasis tweedehands, evenals substraten zoals aquarelpapier, gecoat plusteken katoenen canvas plusteken vinyl, vervingen den voormalige favoriete IRIS-technologie.
Dit waren nu noch enig archiefafdrukken (vervaardigd met behulp van technologieën plusteken materialen diegene uiteindelijke kunstafdrukken opleverden met eentje uitzonderlijk lange levensduur), maar zij boden zowel eentje breder kleurengamma dan voorheen.
Te positie van enig den viertal proceskleuren (cyaan, magenta, geel plusteken zwart) boden fabrikanten van grootformaat inkjetprinters, zoals Epson, HP plusteken Canon, bijvoorbeeld totdat 12 tinten aan ter eentje uitgebreide inktset, allen tegelijk verkrijgbaar. tijdstip op hun inkjetapparatuur. Dit kunnen lichtmagenta omvatten; lichtcyaan; misschien eentje toegevoegd fotozwart; of stopteken, groenkleurig plusteken blauw; of violet, oranje plusteken groenkleurig. Dit boden allen eentje veel breder kleurengamma (meer verschillende tinten) dan eentje inktset met enig 4 tinten (CMYK). Zij maakten zowel meer subtiele niveaus mogelijk van den ene kleur zoals den andere.
Den marktplaats
Mits mijn verloofde plusteken ik zoals den kringloopwinkel gaan, zien wij vaak ingelijste knellen diegene op originelen toeschijnen. Onder eentje 12x-printerloep schenkkan ik echter den halftoonpunten van ie offset-lithografische veranderingsproces zien. Dit is verschillend dan zowel eentje traditionele litho indien eentje high-end giclee (inkjet print). Plusteken waargenomen den gewoonlijk lange oplage, zijn den afzonderlijke offsetlithografische knellen noch veel waard.
Daarentegen zijn individuele exemplaren van eentje traditionele lithografische oplage (van misschien 250 exemplaren) veel meer waard (onzelfstandig van den waardering diegene den kunstenaar geniet, of den knellen gesigneerd zijn, etc.).
Idem geldt voordat eentje giclee print. Te dit geval heeft den kunstenaar zo eentje digitaal veranderingsproces tweedehands wegens meerdere kopieën te maken ter positie van eentje zeefdrukscherm of eentje geëtste koperen plaat. Zij of hij heeft den liefste inkt uit ie gegevensbestand plusteken zuurvrij papier of canvas tweedehands plusteken is strak betrokken geweest ter den produktie van den gelimiteerde editie. Den gesigneerde exemplaren hebben dus welnu solide waarde plusteken gaan lang mee, televisiekanaal indien eerdere uitgaven van zeefdrukken, gravures, litho’s plusteken zulke.
Ook schenkkan eentje beeldend kunstenaar ervoor schiften wegens exemplaren van ie werk één voordat één ge te overbrieven wanneer zij wordt gekocht (misschien eentje kleurgecorrigeerde fotografische singeltje van hoge kwaliteit van eentje vitaal olieverfschilderij dat verschillend zullen wordt verkocht voordat $ 4.000,00). Plusteken den roodkoper is opgewekt omdat hij of zij ie zichzelf schenkkan veroorloven eentje werk te kopen voordat misschien eentje derde van den prijs van ie originele olieverfschilderij.
Dus overheen ie generaal is ie produktieproces veel meer onder controle van den artiest plusteken zijn den prints veel betaalbaarder voordat den roodkoper. Plus, ie veranderingsproces van giclee aankunnen knellen schenkkan kopieën van plaatje’s, platte plaatjes plusteken zelfs voort den pc gegenereerde kunst voortschuiven, allen nauwgezet ter kleur gecorrigeerd plusteken gecontroleerd voort den kunstenaar.
waardering
Nadat ik tijdens viertal decennia zeefdrukken, litho’s, monoprints plusteken zulke had verzameld, had ik eerst wantrouwen voordat dit technologie. “Hoe schenkkan dit waardevoller zijn dan één exemplaar uit eentje oplage van vele offsetgedrukte posters?” Ik denken. Maar na verloop van tijdstip begon ik giclee-afdrukken op makker te zien indien niets meer dan eentje beheersbare technologie diegene geschikt wasgoed voordat ie produceren van eentje beperkte oplage archiefafdrukken, televisiekanaal zoals den eerdere technologieën hadden gedaan. Ik realiseerde mij dat indien ik mij geen olieverfschilderij van $ 4.000,00 kon veroorloven, ik mij ter ieder geval eentje giclee kon veroorloven voordat eentje derde van den prijs. Plusteken ik wist dat den betrokkenheid van den kunstenaar ter ie veranderingsproces (getuigd voort haar of zijn handtekening plusteken den nummering van den exemplaren ter den beperkte oplage) wasgoed bevestigd.
Met dit ter herdenken wasgoed ik geïnteresseerd ter ie raadgeving dat ik online zag van eentje veel kunstenaars plusteken galerieën overheen ie veranderingsproces van taxeren giclées. Den algemene overeenstemming is dat kunstenaars rekening willen liefhebben met alle uitgaven, met materiaal, tijdstip uitgegeven aan ie maken van den giclee, kleurenscanning plusteken vervanging van ie origineel, plusteken eentje redelijk bedrag voordat winst. Dat verwoord hebbende, zullen den belangrijkste bepalende factor zowel den bekendheid van den specifieke artiest ter kwestie zijn, of hoe ja hij of zij wordt gewaardeerd voort collega’s plusteken beschermheren.
Ie is eentje ietsje zoals ie roemen van jij grafische ontwerpwerk. Mits jij ja plusteken vertrouwd bent, kun jij meer vragen. Den waarde van eentje werk is namelijk watten eentje bereidwillige roodkoper zullen voldoen wegens ie van eentje bereidwillige verkoper te verwerven.
Dat verwoord hebbende, bevatten veel van den wetsartikelen zowel prijsrasters (indien uitgangspunt), met vermelding van low-end, mediaan plusteken top-end roemen van giclees op onderstel van hun ruimte (zeg 8 “x 10” versus 36 “x 48”) .
Plusteken natuurlijk maakt den oplage zowel eentje vitaal verschil. Mits jij eentje artiest bent plusteken jij verkoopt 50 exemplaren van jij gicleewerk, zullen jij eentje hogere prijs vanaf exemplaar vragen dan wanneer den oplage 250 exemplaren zullen zijn (idem idee indien eentje aangepaste zeefdruk- of etsoplage van 50 exemplaren). gesigneerde exemplaren ter positie van 250 exemplaren).
Nogmaals, giclee is slechts den technologie diegene wordt tweedehands wegens nauwkeurig eentje beperkte oplage van kleurgecorrigeerde, archiefgeproduceerde kunstafdrukken ge te overbrieven, televisiekanaal indien den litho’s plusteken zelfs den IRIS-afdrukken diegene voorafgingen aan den huidige golving van grootformaat inkjet-giclees van Canon, Epson plusteken HP. .
Dit uitlating is plaatsen op zondag 15 januari 2023 wegens 18:48 uur plusteken is gearchiveerd onder Digitaal printen. U kunt alle reacties op dit uitlating volgen via den RSS 2.0 voer. Zowel reacties indien pings zijn nu gesloten.