[ad_1]
Indien vrouwen‘s rechten demonstranten ter Iran geconfronteerd met gewelddadig performen plusteken internetuitval, porties wij kunstwerken vanaf tiental illustratoren Plus grafische ontwerpers van overheen den hele wereld diegene den voetlicht vestigen op hun zaak.
Op 17 september spugen er protesten uit ter Iran na den spraakmakende dood van de 22-jarige Mahsa Aminiene Koerdisch-Iraanse vrouw diegene stierf onder betwiste omstandigheden terwijl zij ter hechtenis worden gehouden vanwege den “zedenpolitie” van ie land omdat zij haar hijab noch keurig droeg.
Den afgelopen twee weken zijn ter meer dan 50 steden ter ie hele land mensen den straat opgegaan wegens recht voordat Amini te opeisen plusteken wegens bredere politieke hervormingen te opeisen. veel vrouwen riskeren arrestatie vanwege publiekelijk met hun sluiers te zwaaien of te verbranden plusteken hun inherent haar uit te korten.
Terwijl den regering probeert den protesten neer te slaan, suggereren schattingen dat meer dan 130 mensen zijn gedood plusteken honderden meer gewonden, terwijl grootschalige internetafsluitingen beperken ie vermogen van Iraniërs wegens zichzelf te organiseren plusteken te klikken met den buitenwereld.
Te den opeenstapeling den situatie ter Iran ter den schijnwerpers te zetwerk, terwijl Iraniërs ie noch noodzakelijkerwijs zelf kunnen uitrichten, hebben ene hele reeks illustratoren plusteken ontwerpers afbeeldingen geproduceerd wegens den signaal op sociale media te verspreiden.
“Hun internet ligt eruit plusteken zij hebben onzerzijds nodig wegens hun stem te zijn”, Spaans-Britse illustrator Paloma O’Toole schreef op Instagram. “Zij vechten voordat hun waardigheid.”
Hier zijn tien kunstenaars diegene hun werkgelegenheid tradities wegens den demonstranten ter Iran te steunen:
Te ene riff op den klassieke rekruteringsposters diegene vanwege ie Amerikaanse leger werden tweedehands tijdens den tweede wereldoorlog, Krakau-gebaseerde uitvinder Ahmad Rafiei Vardanjani creëerde ene reeks plaatjes diegene ogen oproept wegens achter den vrouwen van Iran te staan.
Terwijl sommige propagandakunst namaken, toeschijnen andere op stripverhalen waarin vrouwen te zien zijn diegene terugvechten tegen den gewapende politie, zwaaien met met bloed bespatte vlaggen plusteken den opperste voorman van ie land vervloeken Ayatollah Sayyid Ali Khamenei.
Dit plaatje, getiteld Cut It Out, toont ene vrouw diegene op ie punt staat zichzelf los te snijden van ene man, diegene zichzelf aan haar haar vastklampt plusteken ie kenmerkende groene uniform van Iran draagt. Begeleidende Patrouille – den zogenaamde zedenpolitie diegene den wetten handhaaft diegene vrouwen verplichten wegens ter ie publiek ene tulband plusteken wijde kleren te dragen.
Laat vrouwen dragen watten zij willen. 🤍#Iran #MahsaAmini pic.twitter.com/8sYhsLMSHV
— Leni Kauffman (@lenikauffman) 23 september 2022
Laat vrouwen dragen watten zij willen is den kernboodschap achter dit plaatje van den Japans-Amerikaanse illustratrice Leni Kauffman.
Met dit zin wil den kunstenaar den systemen veroordelen diegene den rechten van vrouwen ontkennen plusteken hun vlees reguleren, terwijl zij verstaanbaar maakt dat hoofddoeken op zichzelf noch inherent repressief zijn.
Den ter Londen gevestigde architectonisch uitvinder Tim Fu gebruikte den tekst-naar-afbeelding-generator Halverwege de reis wegens dit sculpturale monument voordat Azadi Square, ene centraal stadswijk ter den Iraanse hoofdstad van, voordat te stellen Teheran dat wasgoed ene van den belangrijkste sites van den 1979 Islamitische Revolutie plusteken den protesten na de presidentsverkiezingen van 2009 in Iran.
Fu, diegene eindje uitmaakt van Zaha Hadid-architecten‘computational vormgeving onderzoeksgroep CODEzegt dat ie ontwerp “geïnspireerd wasgoed vanwege vrouwelijkheid plusteken moed”, watten ene gezichtsloze vrouw suggereert met haar haar onbedekt plusteken waaiend ter den wind.
Leeg dit plaatje van ene demonstrant diegene met haar tulband zwaait, staan den Perzische woorden “vrouwen, leven, vrijheid“, watten ene belangrijke slogan plusteken strijdkreet is word voordat Iraniërs plusteken hun bondgenoten.
“Dit protest is noch tegen den hijab of den islam, maar tegen den repressieve plusteken oneerlijke treatment van vrouwen vanwege den Iraanse regering”, schreef illustratrice Paloma O’Toole ter haar onderschrift.
Dit kinderlijke stapsgewijze tekening van den ter Parijs wonende Cécile Dormeau weerspiegelt den krachtige kiek’s plusteken video’s van Iraanse vrouwen diegene hun inherent haar afknippen indien ene daad van publiek protest. massaal gedeeld op sociale media.
Den Italiaanse illustrator Francesco Bongiorni toonde zijn steunpilaar voordat den verplaatsing vanwege ene werk dat hij origineel had weer te porties gemaakt voor een artikel in het tijdschrift New Yorkeroverheen den gewelddadig onderdrukte prodemocratische protesten van Iran ter 2009.
Ongeacht den plaatje deelde hij ie beroemde spreuk: “wie zichzelf ie verleden noch schenkkan herinneren, is gedoemd ie te oefenen”.
#IranProtesten2022 recht voordat #MahsaAmini 🖤💔 pic.twitter.com/RiB1U8fukG
— Manuela (@Manuela_Fiori) 22 september 2022
Doet denken aan den Black Lives Matter-posters dat eiste recht voordat George Floydtoont dit plaatje van den ter Londen gevestigde Manuela Fiori ie gezicht van Mahsa Amini – den stimulerende personage achter den protesten – weergegeven ter slechts twee grafische tinten.
Dit geannoteerde tekening toont ene vrouw diegene vanwege den decennia heen verschillende hoofddoekstijlen droeg, met indien onderschrift den hashtag: geen verplichte hijaabs.
Den plaatje is afkomstig van den ter Teheran wonende kunstenaar Rahele Mahouti, diegene erin is succesvol den internetstoringen ter Iran te omzeilen vanwege ene hele reeks plaatjes op Instagram te porties, diegene zowel zijn veranderd ter levensechte protestborden.
Te ene spel met ie taaleigen wegens iemand uit jij haar te halen, toont dit werk van den Turkse cartoonist Oğuz Demir ene vrouw diegene vanwege haar haar kamt wegens den kleine mannelijke figuren te wegdoen diegene erin verstrikt zijn indien insecten.
“Jouw kunt mensen noch dwingen jij paradijs in te gaan”, luidt zijn onderschrift.
[ad_2]
Source_link